Ads Top

Rabobank weigert compensatie bij phishing

De Rabobank blijkt klanten die slachtoffer worden van internetfraude niet automatisch schadeloos te stellen. Klanten die door nep-bankmedewerkers telefonische codes zijn afgetroggeld, worden niet gecompenseerd. De Rabobank vindt dat klanten moeten weten dat ze geen codes mogen doorgeven aan derden. ABN AMRO en ING stellen gedupeerde klanten in soortgelijke gevallen wel schadeloos, blijkt uit onderzoek van Kassa.
De meest bekende vorm van fraude is het zogeheten 'phishing'. Daarbij proberen criminelen met e-mails die afkomstig lijken van de bank persoonlijke gegevens, zoals naam, rekeningnummer, telefoonnummer en veiligheidscodes, te ontfutselen voor zogenaamde veiligheidscontroles. Soms kan een crimineel alleen daarmee al misbruik maken van iemands bankrekening. In andere gevallen neemt de oplichter later telefonisch contact op waarbij hij zich voordoet als iemand van de bank. Hij vraagt dan bijvoorbeeld naar beveiligingscodes, omdat er problemen zouden zijn met de bankrekening. Met die codes kan de dader vervolgens bedragen overboeken.
Banken compenseren in de meeste gevallen de schade uit coulance. ABN AMRO en ING hanteren daarbij de stelregel 'Compenseren, tenzij...'. Ze keren naar eigen zeggen alleen niet uit als klanten actief hebben meegewerkt aan de fraude, of als ze 'zeer nalatig' zijn geweest. Als voorbeeld daarvan noemen de banken herhaalgedrag. "Als iemand voor de derde keer zijn pincode heeft afgegeven, houdt het een keer op", zegt ABN AMRO.
De Rabobank legt de lat hoger. Kassa kwam met verschillende Rabo-klanten in contact van wie vele duizenden euro's afhandig waren gemaakt door nep-bankmedewerkers die telefonisch veiligheidscodes aftroggelden. De Rabobank legt de aansprakelijkheid daarvoor bij de klanten neer. "Ons beleid is dat je wordt gecompenseerd als je zorgvuldig met je codes omgaat", zegt Naomi Bisschop, hoofd marketing van de Rabobank. "Klanten moeten weten dat ze die codes niet aan anderen mogen afgeven. Daar hebben we ze op diverse manieren voor gewaarschuwd."
De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) waarschuwt consumenten sinds een half jaar met tv-spotjes voor phishing. Volgens de brancheorganisatie dreigt die campagne achterhaald te worden. Criminelen plunderen steeds vaker bankrekeningen door computers te besmetten met kwaadaardige software.

Geen opmerkingen:

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Mogelijk gemaakt door Blogger.