Ads Top

Helft Nederlandse huishoudens bezuinigt op dagelijkse boodschappen

Bijna een kwart van de Nederlandse huishoudens vond het tijdens het afgelopen kwartaal lastiger om rond te komen. Stijgende prijzen (25%) en een lager inkomen (30%) zijn de belangrijkste redenen. Nederlandse huishoudens bezuinigen niet alleen op grote uitgaven maar ook op de dagelijkse boodschappen. De helft van de huishoudens geeft hier minder aan uit. Dit blijkt uit de ING BudgetBarometer, een periodiek onderzoek van de ING onder Nederlandse huishoudens en hun financiën. De ING BudgetBarometer is in het tweede kwartaal van 2013 uitgekomen op 82 punten (tegenover 79 punten in het  eerste kwartaal). Een stand onder de 100 punten betekent dat er onder Nederlandse huishoudens meer pessimisten dan optimisten over de eigen portemonnee zijn.
De helft van de Nederlandse huishoudens bespaart wel eens op de dagelijkse boodschappen. Van de huishoudens die minder uitgeven aan de boodschappen let ruim acht op de tien (85%) vooral op de koopjes. Het jagen op aanbiedingen is daarmee het populairste middel om te bezuinigen. Huismerken lijken te kunnen profiteren van deze bezuinigingen. Zes op de tien besparende huishoudens kopen (meer) huismerken in plaats van A-merken. Huishoudens letten ook bij hun keuze van de supermarkt op de prijs: meer dan de helft (57%) gaat naar een goedkopere supermarkt om te besparen. Rekening houden met de seizoenen blijkt daarnaast ook een beproefd recept om te besparen in de supermarkt. Bijna een kwart (22%) houdt rekening met het seizoen en koopt om te besparen meer seizoensgroenten en -fruit.

Geen opmerkingen:

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Mogelijk gemaakt door Blogger.