Ads Top

NVB: geef vertrouwelijke persoonlijke gegevens niet prijs

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) laat vandaag in de Kalvertoren in Amsterdam zien dat het mogelijk is om mensen ertoe te bewegen hun vertrouwelijke persoonlijke gegevens prijs te laten geven. Als gevolg daarvan kunnen zij slachtoffer worden van identiteitsfraude, maar ook van fraude met internetbankieren. Nietsvermoedende winkelende consumenten werden zinnige én onzinnige vragen gesteld om zogenaamd een bankrekening te kunnen openen bij een voor deze actie ingerichte mobiele nep-bank. In Nederland vindt nog steeds fraude plaats met (internet)bankieren; in de eerste helft van 2013 was ruim 4 miljoen euro gemoeid met fraude op dit onderwerp. Een daling van bijna 60% ten opzichte van het jaar daarvoor. Toch blijft het belangrijk mensen bewust te maken van de gevaren en wat ze ertegen kunnen doen. Op 2 december start de nieuwe veilig bankieren campagne met als motto ‘Hang op, klik weg, bel uw bank!’. Met deze campagne krijgt het Nederlandse publiek tools aangereikt om zich tegen dit soort praktijken te wapenen.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.