Ads Top

Consumenten vrezen duurder kaartgebruik door nieuwe Europese regels

Consumenten vrezen dat het betalen met een betaalkaart duurder en ingewikkelder zal worden door Europese wetsvoorstellen die momenteel in Brussel ter discussie staan. Onderzoek onder meer dan 1000 Nederlanders laat zien dat twee op de drie consumenten verwacht dat het voorstel om interbancaire kosten te verlagen negatieve gevolgen zal hebben voor de kosten van het gebruik van hun pinpas of creditcard. De meerderheid, acht van de tien respondenten, gelooft niet dat lagere tarieven voor winkeliers zullen leiden tot lagere prijzen doordat winkeliers de besparing in eigen zak zullen steken.
Het onderzoek werd in 13 Europese landen uitgevoerd door IPSOS, in opdracht van MasterCard, en vroeg consumenten naar hun mening over het voorstel om de interchange fees (de bijdrage van winkeliers aan het elektronische betaalsysteem) te verlagen. Ook werd hen gevraagd naar hun verwachting over de introductie van een serie van nieuwe maatregelen die invloed hebben op het kaartgebruik.
De resultaten van het onderzoek laten zien dat 65% van de Nederlandse consumenten gelooft dat een verlaging van de tarieven negatieve gevolgen voor hun kaartgebruik zal hebben. Een nog hoger percentage (78%) gelooft niet dat retailers deze kostenbesparing door zal spelen aan hun klanten, wanneer zij zelf minder bij hoeven te dragen aan het elektronische betaalsysteem (tegenover 82% in Europa). Een meerderheid (58%) vindt het bovendien vreemd dat de nieuwe Europese regels wel zullen gelden voor MasterCard en Visa, maar niet voor andere marktpartijen zoals American Express en PayPal.
MasterCard heeft meerdere malen zijn bezorgdheid geuit over de voorgestelde verlagingen, die de kosten van het kaartgebruik voor de consumenten zullen laten stijgen. Deze bezorgdheid is gebaseerd op praktische ervaringen uit landen zoals Spanje, waar de wetgeving voor het inkorten van de tarieven ervoor gezorgd heeft dat de kosten voor de kaarthouder met meer dan 50% zijn gestegen. Spaanse winkeliers berekenden de kostenbesparingen niet door in lagere prijzen. Het is ook volstrekt onduidelijk waarom de prijzen in 30 verschillende landen gelijk zouden moeten zijn, terwijl de marktsituaties vaak enorm verschillen.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.