Ads Top

128 miljoen gecrowdfund in 2015

In 2015 is maar liefst 128 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Daarmee is crowdfunding opnieuw verdubbeld ten opzichte van het voorgaande jaar, toen nog 63 miljoen euro via crowdfunding werd gefinancierd. Dat blijkt uit onderzoek van crowdfunding bureau Douw&Koren. Maar kan crowdfunding nog wel verder doorgroeien? Volgens het adviesbureau wordt 2016 het moment van de waarheid voor crowdfunding.

In totaal zijn afgelopen jaar meer dan 3500 projecten via crowdfunding gefinancierd, waarvan 1208 ondernemingen, 856 creatieve projecten, 1247 maatschappelijke projecten en 374 consumentenleningen.  Ondernemers, creatieven en maatschappelijke projecten haalden gemiddeld respectievelijk 90.000 euro, 11.000 euro en 4.700 euro per crowdfunding campagne op.

Afgelopen jaar is crowdfunding opnieuw gegroeid, maar de groei neemt wel af: de afgelopen vier jaar is crowdfunding jaarlijks verdubbeld. Douw: '2016 wordt het moment van de waarheid voor crowdfunding. De nu wat stagnerende groei laat zien dat crowdfunding een nieuwe fase in gaat. Bij deze fase hoort een aantal drempels dat overwonnen moet worden om crowdfunding verder te laten groeien.'

 Het onderzoek van Douw&Koren identificeert een viertal kansen voor groei.


Kansen voor groei
1. Handelingsperspectief ondernemers en investeerders
De bekendheid van crowdfunding onder ondernemers en investeerders is groot, maar het gebruik van crowdfunding valt nog tegen Gijsbert Koren van crowdfunding bureau Douw&Koren: 'Het is zaak dat ondernemers meer inzicht krijgen in de mogelijkheden van crowdfunding, welk crowdfunding platform bij hen past en hoe crowdfunding te combineren is met andere vormen van financiering. Potentiele investeerders weten vaak niet dat het bij crowdfunding mogelijk is om al vanaf hele bescheiden bedragen te investeren. Dat houdt de groei van crowdfunding tegen.'

2. Transparantie crowdfunding platforms
Na een periode van groei van het aantal crowdfunding platforms, is de consolidatie in de markt begonnen. Koren:  'Afgelopen jaar is de groei van crowdfunding platforms voor het eerst afgenomen. Gek is dat niet. De hype is voorbij en met de groei van de markt neemt de vraag naar professionaliteit en transparantie toe. Belangrijk voor professionaliteit is onder andere vermogensscheiding. Als het gaat om transparantie kunnen Nederlandse crowdfunding platforms veel leren van platforms uit het Verenigd Koninkrijk. Engelse platforms presenteren op hun website actuele cijfers over de stand van terugbetalingen en gemiddelde rendementen. Er is nog geen crowdfunding platform in Nederland dat dit doet. Alleen als platforms 100% transparant zijn hebben investeerders de tools in handen om verstandig te investeren.'

3. Echte samenwerking financiers
Banken juichen crowdfunding toe als aanvullende vorm van financiering. Crowdfunding platforms spreken op hun beurt over de rol van de bank als complementaire financier. Koren: 'Het is natuurlijk heel goed dat banken zich positief uitlaten over crowdfunding en dat een aantal crowdfunding platforms de samenwerking lijkt te zoeken met de bancaire sector. Maar nu nog de praktijk. We zien dat het aantal ondernemers dat door banken doorverwezen wordt naar crowdfunding nog heel beperkt is. Hetzelfde geldt voor het aantal ondernemers dat crowdfunding combineert met bancaire financiering. Er is werk aan de winkel om samen MKB financiering te stimuleren.'

4. Transparantie en regulering
Ook de ministeries van Economische Zaken en Financiën, alsmede toezichthouder AFM, juichen in hun berichtgeving crowdfunding toe als relevante financieringsvorm. Koren: 'De praktische uitwerking van regulering kan crowdfunding maken of breken. Zo heeft de AFM recentelijk aangekondigd dat iedereen die via crowdfunding investeert getoetst moet worden op kennis, ervaring en vermogen, onafhankelijk van de hoogte van de investering. Dit is een stevige maatregel die de drempel voor investeren via crowdfunding verhoogt. Je kunt je bovendien afvragen of een toets eigenlijk wel bijdraagt aan de veiligheid van crowdfunding. Wij geloven dat meer transparantie van platforms van veel groter belang zal zijn'

Projectfinanciering voor culturele en maatschappelijke initiatiefnemers en organisaties
Afgelopen jaar hebben ook meer culturele en maatschappelijke organisaties zich aan crowdfunding gewaagd. Koren: 'Consumenten hebben steeds minder interesse in de organisatie achter een project. We investeren liever in dat concrete project.” Opvallend is ook dat crowdfunding steeds vaker wordt ingezet voor projecten met een publiek karakter, zoals een ziekenhuis, speeltuin of festival in de stad. Koren: “Belasting betalen is niet leuk, maar samen iets bijzonders in de stad of regio mogelijk maken kan enorm aanstekelijk zijn.'


Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.