Ads Top

'Incassobureaus moeten stoppen met nepdagvaardingen'

Incassobureaus moeten onmiddellijk stoppen met het sturen van conceptdagvaardingen, vindt de Consumentenbond. Het gebruik van nepdagvaardingen is een disproportionele en discutabele manier om consumenten schrik aan te jagen en onder druk te zetten.

Het is incassobureaus wettelijk niet toegestaan om dagvaardingen te sturen, alleen gerechtsdeurwaarders mogen dit. Verschillende  bureaus omzeilen dit door te spreken van een 'concept' dagvaarding. Hiermee wekken ze onterecht de indruk dat de (vermeende) schuldenaar voor de rechter moet verschijnen. In sommige brieven wordt zelfs een tijdstip en de locatie van de rechtbank vermeld.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Verboden zijn dit soort praktijken niet, maar het kan moreel gezien echt niet door de beugel. Incassobureaus zetten consumenten zo op het verkeerde been en jagen ze de stuipen op het lijf. Consumenten betalen dan vaak maar, om er vanaf te zijn, ook als ze de vordering betwisten. Hier moet echt een eind aan komen.'

Bij de Consumentenbond komen veel klachten binnen over Famed, een bedrijf dat voor veel zorgverleners de facturering regelt. Consumenten klagen over de agressieve benadering van het bedrijf, dat niet schuwt te dreigen met beslaglegging op de inboedel, zelfs bij vorderingen van nog geen €2.

Famed werkt samen met incassobureau Credios, en deurwaarderskantoor Bosveld. De 3 bedrijven delen samen een pand. Combée: 'Zo'n nauwe band tussen incasseerder en deurwaarder vinden wij onwenselijk. Het kan leiden tot een veel te snelle gang naar de rechter, wat hoge kosten met zich meebrengt.' Consumenten melden ook dat ze door Famed niet van tevoren zijn geïnformeerd over de incassokosten. Dat is wettelijk verplicht.

In november 2015 overhandigde de Consumentenbond het Verbeterplan Incasso aan de Tweede Kamer. De Consumentenbond riep daarmee onder meer op tot strengere regelgeving en onafhankelijk toezicht op de branche.

1 opmerking:

  1. Op 8 februari heeft De Rechtbank Midden Nederland wederom tegen Famed Vonnis gewezen en wederom de onterechte eisen van Famed afgewezen. (Zaaknummer 5509483/MC EXPL 16-12973)

    Het blijkt dat Famed met veel verve blijft volharden in het vorderen van onterechte incassokosten.

    De hoge Raad heeft al in November 2016 uitspraak gedaan, maar Famed blijft zonder succes door een niet zomaar accepterende particulier zaken aanhangig te maken.

    Het is vervelend dat veel mensen onder de formele dwang in geschrifte van Famed maar blijven betalen en deze criminaliteit toelaten.

    Wordt het niet eens tijd dat mensen niet meer door gezondheidszorgers geholpen willen worden indien zij samenwerken met bedrijven zoals Famed en Bos Incasso. Incasseert je Tandarts bij Famed zeg dan over te willen stappen naar een andere zorg verlener.

    Gewoon je rekening niet betalen en aangeven, dat je niet aan Famed wilt betalen maar aan de zorgverlener.

    De zorgverlener dien ook heel expliciet en aangetekend aan haar patiënten aan te geven dat de incasso vanaf enig moment via Famed gaat lopen.

    Kortom weer heeft Famed weer hopeloos een zaak verloren en wie gaat uiteindelijk voor de proceskosten betalen. Juist de Zorgverleningsinstelling die met Famed werkt. Gevolg duurdere zorgverlening.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.