Ads Top

Compliance & Conduct: stimuleren van goed gedrag

De financiƫle wereld ligt onder een vergrootglas, het vertrouwen in banken is nog niet hersteld en de invloed van externe toezichthouders is groter geworden. Voor de bankensector gelden complexe wetten en regels. Het aantal daarvan is in de afgelopen jaren groter geworden. Om deze wet- en regelgeving voor de eigen medewerkers werkbaar en inzichtelijk te maken, heeft ABN AMRO de afdeling Compliance & Conduct. Deze afdeling richt zich ook op het stimuleren van gewenst gedrag door medewerkers en het creƫren van de juiste cultuur bij de bank.

Compliance & Conduct functioneert als ‘spiegel’ van de bank en gaat proactief de dialoog aan met medewerkers en toezichthouders over wat goed doen als bankier in de financiĆ«le sector betekent. Helaas zijn incidenten in grote bedrijven die internationaal opereren niet altijd helemaal uit te sluiten. Ook wordt gedrag dat vandaag is geaccepteerd, wellicht morgen niet meer als integer ervaren. De afdeling ondersteunt leidinggevenden en medewerkers van ABN AMRO bij het maken van de keuzes, en onderzoekt waarom zij tot bepaalde keuzes komen.

In landen waar ABN AMRO actief is zijn lokale toezichthouders en lokaal opererende compliance-teams. De medewerkers hebben een uitgebreide kennis van de lokale wet- en regelgeving en passen die toe. Vanuit het hoofdkantoor is er uiteraard overkoepelend overzicht en aansturing. Deze aansturing is recent aangescherpt naar aanleiding van incidenten uit het verleden.

ABN AMRO besteedt veel aandacht aan de opleiding van medewerkers van Compliance & Conduct. Het team bestaat uit mensen met verschillende achtergronden, zoals juristen, accountants, economen, psychologen en gedragswetenschappers. Compliance & Conduct werkt binnen ABN AMRO nauw samen met de afdelingen Legal, Risk Management en HR.

Geen opmerkingen:

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Mogelijk gemaakt door Blogger.