Ads Top

Banken geven driemaal zoveel uit aan IT-beveiliging als niet-financiële instellingen

Onderzoek van Kaspersky Lab laat zien dat financiële instellingen onder druk staan om de beveiliging op te voeren. Zeker nu de IT-infrastructuur van banken, onder andere door de toename van mobiel bankieren, steeds vaker het risico loopt op een cyberaanval. Steeds vaker spelen klanten een belangrijke rol in het aan het licht brengen van beveiligingsincidenten. Bijna een kwart van de financiële instellingen zegt dat sommige dreigingen waarmee ze in 2016 werden geconfronteerd door klanten werden geïdentificeerd en gemeld.

Volgens het Financial Institutions Security Risks onderzoek van Kaspersky Lab en B2B International is investeren in beveiliging een grote prioriteit voor banken en financiële instellingen. Omdat ze te maken hebben met aanvallen op zowel de eigen infrastructuur als op klanten, geven banken driemaal zoveel uit aan IT-beveiliging als niet-financiële instellingen van vergelijkbare omvang. Bovendien geeft 64% van de banken toe dat ze ongeacht de return-on-investment zullen investeren in het verbeteren van hun IT-beveiliging. Hiermee hopen ze te kunnen voldoen aan de groeiende vraag van overheidstoezichthouders, topmanagement en zelfs hun klanten.

Hoewel banken serieuze inspanningen en budgetten inzetten om hun grenzen te beschermen tegen bekende en onbekende cyberdreigingen, blijkt het lastig om de volledige thans bestaande IT-infrastructuur - van traditioneel tot gespecialiseerd, geldautomaten en Point-of-Sale-terminals - te beschermen. Het uitgestrekte en steeds veranderende dreigingslandschap, in combinatie met de uitdaging om de veiligheidsgewoonten van klanten te verbeteren, heeft fraudeurs steeds meer kwetsbare punten gegeven om te exploiteren.


Nieuwe risico's met betrekking tot mobiel bankieren zijn in het rapport gemarkeerd als trends die banken kunnen blootstellen aan nieuwe cyberdreigingen. 42 procent van de banken voorspelt dat een overweldigende meerderheid van hun klanten binnen drie jaar gebruik zal maken van mobiel bankieren, maar geeft toe dat gebruikers te nonchalant zijn in hun online gedrag. De meerderheid van de ondervraagde banken geeft toe dat hun klanten vaak worden aangevallen via phishing-pogingen.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.