Ads Top

Millennials geven meer geld uit tijdens hun vakantie dan verwacht

Zeven op de tien Nederlandse millennials geven meer geld uit tijdens hun vakantie dan ze van te voren verwachten, en een op de vijf komt zelfs regelmatig ‘blut’ terug.

Dat blijkt uit een recent marktonderzoek van online financiële dienstverlener Moneyou onder 1.034 Nederlanders van 18 jaar en ouder. In het onderzoek werd het bestedings- en spaargedrag van millennials – Nederlanders tussen de 18 en 35 jaar – afgezet tegen dat van de rest van de Nederlanders.

Dat Nederlandse millennials vaak hun vakantiegeld opzijzetten, betekent niet automatisch dat zij allemaal hun financiële zaken goed op orde hebben. Ruim een kwart (27 procent) van deze doelgroep geeft aan dat de financiële buffer niet groot genoeg is. En evenveel schamen zich wel eens wanneer zij onverwachte, hoge bedragen niet kunnen betalen. Tegelijkertijd zetten zij het vaakst (80 procent) hun vakantiegeld of een gedeelte ervan opzij. Ter vergelijking: zes op de tien van de 50-plussers en precies driekwart van de Nederlanders van 36 tot 50 jaar zetten (een deel van) hun vakantiegeld op een spaarrekening.

De vijf meest genoemde spaardoelen van millennials
1)    Buffer om financiële tegenslagen op te vangen (69 procent)
2)    Vakantie of verre reis (68 procent)
3)    Aankoop van een huis of ander onroerend goed (53 procent)
4)    Aanschaf of onderhoud van een auto (32 procent)
5)    Studie (29 procent)

Andere opvallende resultaten uit het onderzoek
·       Nederlandse millennials sparen maandelijks gemiddeld 275 euro.
·       Aan het einde van de maand heeft 82 procent van hen een positief banksaldo.
·       Bijna een vijfde (18 procent) van hen staat maandelijks rood.
·       Meer dan de helft (60 procent) boekt regelmatig spaargeld over naar de betaalrekening om de maand rond te komen.
·       Drie op de tien (31 procent) geven aan bewuster met geld om te gaan als ze een beter financieel overzicht zouden hebben. Bij Nederlandse 50-plussers is dit slechts 12 procent.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.